Lahjan valinnan vaikeus on universaali sekä hyvin samaistuttava ongelma. Se tulee lähes jokaiselle vastaan mm. merkkipäivien lähellä, ja on ajankohtainen pulma etenkin joulun alla. Onko lähipiirissäsi lahjojen antamisen kruunaamaton maailmanmestari, joka todennäköisesti lukee salaa ajatuksia? Vai oletko osa meitä muita kuolevaisia, jotka saavat aina jännittää, osuuko lahjan valinta oikeaan?
Jos omalle perheelle ja ystäville aidosti ilahduttavan lahjan valikoiminen on haastavaa, yritysmaailman työntekijöille, asiakkaille tai yhteistyökumppaneille hankittavat lahjat vievät tämän haasteen aivan uudelle tasolle. Kun jo läheisten lahjatoiveiden arvailu saa epäilemään itseään, on mahdotonta todella tietää, mitä työntekijät tai yhteistyökumppanit todella arvostaisivat. Jokainen lahjan vastaanottaja kun on yksilöllinen ja mieltymyksiä on yhtä paljon kuin ideoita.
Onko olemassa kaikille sopivaa lahjaa?
Entä jos valinta olisi turvallinen ja geneerinen lahja, josta kukaan ei ainakaan voi suuttua? Kivat villasukat, pullo kuohuvaa glögiä tai näyttävä herkkukori? Kyllähän kaikki talvella villasukkia pitävät, ja eikös suurin osa tykkää glögistä tai herkuttelusta?
Mutta entä jos kyseinen lahjansaaja saa vastaavia lahjoja joka vuosi muiltakin, villasukkia on kotona 50 paria tai onneton lahjansaaja onkin allerginen glögimausteille? Kuinka erityisenä tällainen lahja jää mieleen?
Jokaisen korviin on varmasti kantautunut tarinoita tragikoomisista joulu- tai muista merkkipäivälahjoista, joilla on ollut lähinnä huumoriarvoa, kuten kilo suklaata sokerilakossa olevalle. Moni on itsekin vastaanottanut lahjan, jonka muistolle ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, vaikka lahjanantajan tarkoitusperä on ollut – luonnollisesti – pelkästään hyvä. Miten nousta lahjanantajana tällaisten tarinoiden yläpuolelle ja osua suoraan onnistumiseen?
Miksi lahjan valinta on niin vaikeaa?
Lahjan antamisessa on eräs ikuinen ristiriita; kysymällä ehkä selviäisi mitä lahjansaaja arvostaisi, mutta se taas pilaisi lahjan antamiseen liitetyn yllätyselementin. Se kun voi olla monelle vähintään puolet lahjan saamisen riemusta, ellei jopa enemmän. Kun työnantajilta kysyttiin*, mikä on lahjan hankinnassa vaikeinta, vastaus oli yksiselitteisesti lahjan valinnan vaikeus – ei budjetti tai logistiikka.
Myöskään ekologisesta näkökulmasta tarpeettoman tavaran antaminen ei ole kestävän kehityksen mukaista. Nykyajan materialistinen yltäkylläisyys on muokannut maailmaa ja sen tarpeita nopeasti, mutta lahjan antamisen ja vastaanottamisen kaunis psykologinen merkitys ei silti ole muuttunut. Siksi laadukas torkkupeitto on loistava lahja jollekin, mutta ei kaikille. Siksi kannattaa hetkeksi pysähtyä pohtimaan, mikä olisi lahjansaajalle aidosti sopiva lahja, oli kyse sitten henkilökohtaisesta elämästä tai yritysmaailman suhteista.
Ota huomioon nämä asiat, kun valitset lahjaa:
1. Millainen lahjansaaja on, mitä hän voisi arvostaa?
Lahjan valinnan ensimmäinen sudenkuoppa on usein se, että innokas lahjanantaja ihastuu johonkin lahjaideaan siksi, että se tuntuu omasta mielestä hyvältä idealta. Miksi tässä mennään usein metsään? Innokas lahjanantaja saattaa heijastaa puolivahingossa omia toiveitaan lahjansaajaan, mikä on varsin inhimillistä.
Luonto-lehden vuositilaus voi olla eränkävijän mielestä aivan mielettömän hieno lahjaidea. Silloin voi unohtua, että ehkä lahjansaaja ei ole yhtä innostunut samoista aiheista. Muista siis ajatella ensiksi, mistä asioista lahjansaaja todella pitää, vaikka mieltymykset eivät ehkä olisikaan sinun omalla toivelistallasi.
2. Millainen tilaisuus on kyseessä?
Joskus lahjan valinnan vaikeus voi olla itse tilaisuuden luonne. Mitä antaa esimerkiksi eläkkeelle jäävälle, jotta lahja ei tunnu alleviivaavan eläkeikää? Kyseessähän on uusi elämänvaihe, mutta millainen lahja sopisi juhlistamaan sitä?
Tilanne voi itsessäänkin olla sopeutumisen paikka ja elämänmuutos, siksi moni haluaisi mieluiten valita innostavan lahjan, joka kertoo juhlittavan persoonasta. Valmistujaislahjaksi taas sopii ihan erilainen lahja kuin vauvan syntymää juhlistava lahja.
3. Mikä on sopivan lahjan rahallinen arvo?
Joskus hauskoja lahjaideoita voi tulla mieleen kyllä runsaasti, mutta lopulta lahjalle täytyy laittaa kohtuullinen budjetti. Budjetti riippuu niin ikään siitä, millaisia lahjoja missäkin viitekehyksessä on sopivaa antaa; useiden satojen eurojen lahja voi läheiselle suurena päivänä olla juuri sopiva, mutta kollegalle annettuna se saattaa olla erikoisen arvokas.
Ylimitoitettu lahja voi aiheuttaa myös tahattomasti tunteen kiitollisuudenvelasta, mikä taas vesittää myös lahjan antamisen ideaa. Jos yrityksessä annetaan lahjoja esimerkiksi työntekijöille, on myös tärkeää muistaa, että lahjojen tulisi olla arvoltaan samassa luokassa, vaikka ne olisivatkin yksilöityjä ja uniikkeja sisällöltään.
4.Onko lahjansaajalla jo kaikkea? Kävisikö aineeton lahja?
Joillakin on jo kaikkea, mutta heitä olisi mukava muistaa jotenkin juhlapäivänä. Tämä on ehkä vaikein ryhmä lahjansaajia, joka aiheuttaa harmaita hiuksia luovemmallekin lahjanantajalle. Ele itsessään tuntuu tärkeältä, mutta mitä antaa tällaisessa tilanteessa? Aineettomat lahjat voivat silloin sopia parhaiten: olisiko jokin suoratoistopalvelu, treeniohjelma tai vaikkapa virtuaaliset leffaliput?
Yhä suositummaksi on noussut myös hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen, etenkin jos tiedossa on lahjansaajan arvomaailmaa lähellä oleva kohde.
Lahjakortilla vastaat yksilöllisiin lahjatoiveisiin helposti – yllätyksen säilyttäen
Kun haluaa olla varma, että lahjan valinta osuu oikeaan, mutta yllätys säilyy silti, on valinnanvapauden tarjoaminen lahjakorttina viisas valinta. Delicard®-lahjakortin sisään mahtuu niin aineettomia lahjoja kuin huolella valittuja, laadukkaita ja vastuullisia ruoka- ja tavaratuotteita. Delicard® sopii niin yrityskäyttöön kuin lahjaksi läheisille.
Monipuolinen valikoima on räätälöity vastaamaan nykyaikaisiin sekä yksilöllisiin joululahjatoiveisiin. Delicard®-lahjakortin saaja voi valita lahjakseen niin skandinaavista designia, ulkoilutuotteita kuin keittiötarvikkeita, mutta myös esimerkiksi suoratoistopalvelun, lahjoituksen hyväntekeväisyyskohteelle, lehtitilauksen, treeniohjelman jäsenyyden – tai halutessaan vaikka joulukuusen.
Anna lahjansaajan valita itse hyväntekeväisyyskohteensa
Lahjoitus hyväntekeväisyyteen voi olla juuri se joululahja, joka tuo lahjansaajalle parhaan joulumielen. Jotta varmistat, että kohde on varmasti lähellä lahjoittajan sydäntä, voit tarjota tässäkin lahjassa valinnanvaraa. Hyväntekeväisyyttä suosiva voi valita Delicard®-lahjakorttinsa lunastettavaksi vuosittain vaihtuvaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Tänä vuonna lahjoituksen voi valita joko WWF:lle Itämeren suojeluun, Mieli ry:n mielenterveystyöhön, Sydänliitolle pelastamaan elämiä tai Syöpäsäätiölle syöpätutkimukseen ja sairastuneiden auttamiseksi.
Delicardin valikoimassa on myös mahdollisuus mm. hankkia nimikkopuu tai kummimehiläispesä ja siten tukea taistelua ilmastonmuutosta ja luontokatoa vastaan. Aiemmin lahjoituksia on kerätty SOS-Lapsikylälle ja AAMU Suomen Lasten Syöpäsäätiölle.
Delicard® sopii myös verovapaaksi henkilöstölahjaksi
Verohallinto määrittää, että henkilöstölahjat ovat verovapaita 100 euroon saakka / vuosi. Delicard® sopiikin erityisen hyvin henkilöstölahjaksi, sillä se täyttää Verohallinnon asettamat verovapauden edellytykset. Edenredin kyselyn mukaan työnantajien* sekä työntekijöiden** hyväksi toteama lahjan arvo asettuukin 50-100 euron hintahaarukkaan.
Kun hankit henkilöstölle joululahjaa, sama lahja tulee hankkia samanarvoisena koko henkilöstölle, lahjan tulee olla työnantajan valitsema, sen valikoiman rajattu ja arvon kalenterivuoden aikana enintään 100 euroa per työntekijä. Delicard® täyttää nämä edellytykset, mikä tekee siitä niin osuvan sekä yksilöllisen kuin – mikä parasta – verovapaan lahjan.
* Lähde: Edenredin kysely yritysten lahjakulttuurista, Syksy 2023 (N=683)
** Lähde: Edenredin kysely yritysten lahjakulttuurista, Syksy 2021 (N=812)
Lahja jokaiseen merkkipäivään
Muista ja ilahduta merkkipäivän viettäjää yksilöllisellä lahjalla! Tilaa lahjakortit helposti verkosta tai pyydä tarjous suurempiinkin tilauksiin.